Wat controleert de bank bij het aanvragen van een hypotheek?

Wat controleert de bank bij het aanvragen van een hypotheek?

Nieuwsgierig naar wat een bank controleert bij het aanvragen van een hypotheek? Om te beginnen zijn er drie belangrijke pijlers waar een bank op let bij het controleren van een hypotheekaanvraag. Allereerst kijkt men of er sprake is van een voorspelbaar inkomen en of het onderpand voldoet aan de eisen van de bank. De laatste pijler betreft de betalingsmoraliteit. Een duur woord of u wel op tijd uw rekeningen betaalt.

Tijdens een hypotheekadvies nemen we al deze zaken met u door. Ook is dan al een goede inschatting te krijgen van de haalbaarheid. Daarna starten we met een hypotheekaanvraag en ontvangen we in de meeste gevallen een renteaanbod. De bank heeft nog wel een aantal documenten van u nodig en vraagt men op door middel van een stukkenlijst. Door veel informatie op voorhand bij de hand te hebben vergroot je de kans op succes en verklein je de foutkans tijdens het proces van de hypotheekaanvraag.

Zodra een hypotheekaanvraag digitaal wordt ingediend controleert de bank in deze eerste fase of de aanvraag op hoofdlijnen past met het acceptatiebeleid. Sommige banken doen ook in deze fase al een BKR-check en dan weet u of er sprake is van een negatieve BKR-codering of frauderegistratie.

In dit artikel zoomen we in op de situatie waarbij u in loondienst bent. Voor een hypotheekaanvraag ingediend door ondernemers gelden er andere spelregels.

Goed om te weten is dat de communicatie met de bank digitaal verloopt en wij ook een beveiligde omgeving voor u hebben waar u documenten kunt uploaden en de voortgang van uw hypotheekaanvraag kunt volgen.

Wat gebeurt er als u een hypotheek aanvraagt?

Na het tekenen van het voorlopig koopcontract, is het aanvragen van de hypotheek de volgende stap. Meestal maakt een voorbehoud van financiering onderdeel uit van het voorlopig koopcontract. De standaardtermijn is 5-6 weken voor het verkrijgen van een hypotheek.

Het is belangrijk om alle documenten goed aan te leveren zodat de bank uw aanvraag kan beoordelen. Als de aanvraag niet binnen deze termijn van het financieringsvoorbehoud lukt, kunt u mogelijk nog uitstel krijgen.

 

Welke documenten verzamelt u?

De bank vraagt veel informatie op. Met deze gegevens controleert de bank of u de hypotheek kunt dragen en of u aan alle voorwaarden voldoet. Documenten die in ieder geval opgevraagd worden, zijn de volgende:

 

Kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart

Zowel de voor- als achterzijde van een geldig identiteitsbewijs is noodzakelijk om aan te leveren. Een rijbewijs wordt niet geaccepteerd.

Op het moment dat u niet beschikt over de Nederlandse nationaliteit dient u ook een verblijfskaart te laten zien.

Controleer in ieder geval de geldigheidsduur van het identiteitsbewijs. Sommige geldverstrekkers eisen dat dit document geldig blijft gedurende de geldigheidsduur van de bindende offerte.

 

Recente loonstroken

Verstrek de meest recente salarisstrook. Zorg ervoor dat het document duidelijk leesbaar is. Ook moet eruit blijken naar welk rekeningnummer de werkgever het loon overmaakt.

 

Taxatierapport

Dit taxatierapport met NWWI-validatie mag niet ouder zijn dan een half jaar. Schakel niet iedere willekeurige taxateur in. Het taxatierapport moet namelijk voldoen aan bepaalde eisen die soms per onderpand en bank verschillen. Overleg dit altijd met uw hypotheekadviseur.

 

Werkgeversverklaring

Hierin verklaart de werkgever u inkomens- en arbeidssituatie.

De bedragen op de werkgeversverklaring moeten overeenkomen met die op uw salarisstrook. Let ook op als er sprake is van ouderschapsverlof dat deze bedragen kloppen.

Dit document is het meest afgekeurde document. Een extra controle kan dus geen kwaad.

Veel mensen vragen zich af waarom een werkgeversklaring nodig is als zij beschikken over een vast dienstverband. Dit is een logische vraag, alleen de bank wil altijd kunnen toetsen of het vaste dienstverband nog wel bestaat. Als alternatief staat men ook het hieronder beschreven UWV-verzekeringsbericht toe.

 

UWV-verzekeringsbericht

Bent u recent in dienst getreden dan vraagt een geldverstrekker een zogeheten UWV-verzekeringsbericht op. Hiermee kan dan inzage worden gegeven in uw arbeidsverleden. Op basis van de informatie in het UWV-verzekeringsbericht rolt dan een toetsinkomen dat gebruikt wordt voor de hypotheekaanvraag.

Jaaropgaven

Als er sprake is van een zogeheten flexibel inkomen of tijdelijk dienstverband dan vraagt een bank ook informatie over het verleden op. Het inkomen wordt dan gebaseerd op het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar.

Voor sommige beroepen is dat geen realistische inschatting van het actuele inkomen, bijvoorbeeld als u arts in opleiding bent. In dergelijke situaties staan sommige banken toe om uit te gaan van het actuele inkomen.

 

Recente bankafschriften waaruit blijkt dat het salaris is gestort

Dit is ook weer een extra controle. Zorg voor een bankafschrift waar het salaris op is bijgeschreven. Ga voor het bankafschrift waarop je laatste salaris is bijgeschreven.

 

De koopakte, door beide partijen getekend

De bank wil ook een bewijs hebben dat u daadwerkelijk een huis hebt gekocht en dat de verkoper en koper hiermee akkoord zijn.

Daarnaast zijn er nog documenten die op worden gevraagd afhankelijk van de omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn:

Een perspectiefverklaring

Als u via een uitzendbureau werkt, kan dat uitzendbureau een perspectiefverklaring verstrekken.  Met deze verklaring kunt u aantonen wat uw verdiencapaciteit is.

 

Overzicht van schulden

Er wordt een toets gedaan in het BKR en daar worden verplichtingen zoals een private leasecontract of een telefoonabonnement meegenomen. Deze verplichtingen hebben als gevolg dat u een lagere hypotheek krijgt. De meeste van deze schulden staan geregistreerd bij het BKR en ziet de hypotheekverstrekker door een toets uit te voeren. Studieschulden staan niet geregistreerd bij het BKR. Hier levert u zelf een overzicht van DUO voor aan.

 

Afschrift van uw spaarrekening voor het aantonen van eigen geld

De kosten koper betaalt u in de meeste gevallen van uw eigen geld, tenzij u overwaarde inbrengt. Ook kan er sprake van dubbele lasten zijn omdat u nog een bestaande woning hebt. Sommige geldverstrekkers – ook bij een huurwoning – willen dan zien dat u deze dubbele lasten kunt voldoen.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Door tijdig te starten met het verzamelen van de benodigde documenten kunt u de doorlooptijd positief beïnvloeden. Houdt er ook rekening mee dat bepaalde documenten zoals een werkgeversverklaring en loonstrook een beperkte geldigheidsduur hebben. In de meeste situaties is dat maximaal drie maanden.

Vertel ons uw verhaal!

Interesse in een online kennismakingsgesprek om de mogelijkheden van een hypotheek door te nemen? Neem dan gerust contact met ons op.

Reactie binnen 24 uur
Meestal al eerder.
Deskundig en eerlijk advies.
Op basis van vaste prijzen en no cure no pay. Hoge klantwaardering.
Uw gegevens 100% veilig.
Wij respecteren uw privacy.

Meest recente artikelen

Contact opnemen

0 reacties